zaterdag 19 december 2009

December deel 1

Leve de pickles chips en speculaas. Dank u Noémie en mama, papa, Joost en Klaas. Zo is de sint toch ook een beetje in Niger langs geweest. Op de moment is ook mijn computer in Dakoro aangekomen (dank u aan de broer van Lore). Dus binnenkort ga ik mss eens een poging ondernemen om ook foto’s op mijne blog te zetten. Maar aangezien ik niet echt een computerheld ban zal het niet simpel worden. Vandaag vrijdag 18 december is het de feestdag van de Republiek Niger. Deze voormiddag nog gewerkt op het bureau nadien de markt gaan bezoeken in Dakoro. Een leuke maar gevaarlijke ervaring. Bijna gespiest tussen de horens van de koeien. Volgende keer nemen we een gids mee; aangezien niemand op de markt Frans spreekt. Maar het was zeker de moeite om eens te bezoeken.

Vorig weekend heb ik heel de zaterdag in Soli doorgebracht voor een les. Ik ga 4 nieuwe case de santé openen. Ze zijn al open; maar ze gaan nu beginnen werken voor MSF. Het was een les over ondervoeding en het wegen en meten van de kinderen. Tegen 17 uur terug in Dakoro aangekomen. Zeer moe en niet veel zin meer om te werken.

Samen met Domeniek het scheppingcenter van Dakoro gaan ontdekkenJ

Schoenen gekocht, een soort van nootjes gevonden voor onze filmavond. Het was een leuke ervaring. Ik heb nu ook het gevoel dat ik hier gewoon kan rondwandelen op mijn gemak. Zondag hebben we een groenten tuin aangelegd. We hebben hier in de kast zaadjes gevonden voor sla en wortelen. Ben benieuwd of we iets te zien gaan krijgen van onze oogst. Zou wel heel leuk zijn.

De komende weken zijn kortere weken maar wel drukke weken. Met het openen van de nieuwe case de santé in Soli. Ik heb veel werk met alles te superviseren. Op de moment krijg ik hulp van Mohammed. Hij is de supervisor van alle CSI’s .

De weken zijn elke keer maar 4 dagen dat ik naar de CSI’s kan gaan. Kerstmis en 1 januari moeten we niet werken. Met kerstmis gaan we hier een feestje organiseren. We gaan proberen om een Europees kerstmenu voor te bereiden. De 26ste ga ik de chauffeur en zijn familie uit nodigen om iets te komen eten en drinken. Omdat ik bij hem ook ben mogen komen met het Tabaski feest.

31 december gaan we naar Maradi gaan met een paar van hier om daar oudejaarsavond te vieren met nog andere mensen van MSF. Uitgaan in Niger, ik ben benieuwd wat dat voorsteltJ

Gisteren heb ik voor het eerst een gelukt infuus geprikt bij een ernstig uitgedroogd kindje. Was heel blij dat het lukte. Het was super druk en de CSI in Goula heeft meer 1 verpleegkundige. Ik was blij dat ik kon helpen. Nadien was heel de staff daar super enthousiast. Nadien zeiden ze mij dat het echt super was dat ik dat gedaan heb. Omdat ze dat niet veel meemaken dat supervisors echt meehelpen. Nadien heb ik een pakje gekregen van de mama van een HP in Goula. Toen we naar huis reden nam de chauffeur een andere weg om langs het huis te passeren. Zo lief, het is een soort van portemonné’ke.

Deze avond is het afscheidsfeest van Lore. Ik denk dat ik nadien in een zwart gat ga vallen. Ik hoop dat het gat nog gaat meevallen. Ik weet wel dat het een serieuze aanpassing gaat zijn.

Normaal gezien vertrekken we ’s morgens samen naar de bureau, en ’s avonds werken we ook steeds samen langer op de bureau. Nu ben ik alleenL

Het is goed dat ik binnen twee weken ook op vakantie vertrek. Zalig een week naar Senegal. In het totaal zal ik twee weken niet in Dakoro zijn. Ik weet eigenlijk ook wel dat ik dat heel hard ga missen.

Het is hier nu ook een beetje thuis geworden. Dus zal het raar zij om hier twee weken niet te zijn.

Ik wens natuurlijk iedereen een VROLIJK KERSTFEEST EN EEN GELUKKIG NIEUWJAAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dat al jullie wensen in 2010 mogen uitkomen. Bij mij begint 2010 in ieder geval fantastisch.

1 opmerking:

  1. Dag Nele

    Tante Mimi vroeg me om je een mailtje te sturen om je gelukkig Nieuwjaar te wensen. Heel veel liefs en nog veel momenten in Niger!

    BeantwoordenVerwijderen